Vi tilbyder

Som medlem kan du skyde med:

• Riffel kaliber 4,5 (luft)
  • Riffel kaliber 22
  • Riffel kaliber 6,5x55 (kun sommararrangementer)
  • Pistol kaliber 4,5 (luft)
  • Pistol kaliber 22
  • Grovpistoler (9mm og 357)

Hver sit våben har hver sin skive og afstande. De fleste våbentyper hører hjemme i både DGI skydning og Dansk Skytte Union, hvilket giver en god chance for, at finde en eller flere discipliner, som passer til dig.

Foreningen uddanner løbende trænere i både riffel- og pistolskydning, for noget af det der kræves for at udvikle sine skydefærdigheder er træning, og ikke mindst at kunne få sparing og/eller undervisning i hvad man kan gøre anderledes. Man kan også sige det på en anden måde:

"Det er nemt at skyde ét godt skud. Men det kræver træning at skyde 60 gode skud lige efter hinanden."

Vil du måske være medlem?

Som ny skytte kan du prøve at skyde 3 gange, før medlemsskab og kontingent er påkrævet.

Nye skytter bedes henvende sig ved kassen mandag mellem klokken 19-21.

Er du under 18 år og vil skyde riffel, kan du møde op til holdtræning kl. 18.45 om mandagen (husk 25,- til patroner).

Hvad er skydning

Skydning er meget mere end det ser ud til at være. Der findes forskellige teknikker og ikke mindst forskellige skydestillinger, alt efter ens alder og behov for udfordring. Læs mere om de forskellige stillinger du finder i både riffel- og pistolskydning, og om hvordan Holstebro Skytteforening praktiserer dem nedenfor.

Skydestillinger (riffel)

M. buk og albuer (stående ved bord indenfor, liggende udenfor)

Denne stilling vil sandsynligvis være den første du møder. Den er god de første par gange, til at lære dig de helt grundlæggende ting, som sigte, eftersigte og aftræk. Hvis du er over 13 år, vil du som regel herefter skyde med jakke og rem eller fritstående.

Er du under 13 år, er du det, man kalder en BK-skytte (børneklasse-skytte). Det betyder du kan komme til konkurrencer i denne stilling, og samtidig giver det dig en god mulighed for at lære meget af det, du har brug for at vide, inden du stille og roligt rykker videre i fx jakke og rem eller fritstående.

M. jakke og rem (stående ved bord indenfor, liggende udenfor)

Denne stilling er for 13 år og op. Den er inddelt i klasser efter alder, så alle konkurrer på deres eget niveau, fx: junior 1, junior 2, Ung Åben 1, Ung Åben 2, Voksen Åben 1, Voksen Åben 2.

De første gange du skyder denne stilling vil du sandsynligvis blive udfordret, især på styrke og udholdenhed, hvis ikke du er vant til fysisk træning udover din skydetræning. Samtidig bliver du udfordret rent skydeteknisk, men når du får styr på detaljerne, vil du oftest kunne ramme endnu mere præcist end du gjorde m. buk og albuer.

Fritstående (stående indenfor og udenfor)

Denne stilling er for dig, som er over 16 år. Den er til dig, som måske gerne vil lidt mere, og ikke mindst er villig til at lægge en del træning i din skydning.

Stillingen kræver at du går til en fysisk krævende sport ved siden af, eller træner fysisk træning enten hjemme eller i fitnesscenter. Dette er for at forebygge skader i fx ryggen og fodledene, men også for at gøre det nemmere at stå stabilt og holde balancen, med fx styrkede fodled, core, ryg og mave.

Den fritstående skydestilling åbner op for at deltage i endnu flere konkurrencer indenfor Dansk Skytte Union og ikke mindst ISSF, det vil sige Dansk Skytte Unions discipliner, men i udlandet. Stillingen indbyder også til, at man kan skyde den med luftriffel. Fritstående med luftriffel på 10 meters afstand er med på OL-programmet.

M. buk uden albuer (stående ved bord indenfor og udenfor)

Til dig, som ikke helt er ”modig” nok til at iklæde dig en skydejakke med rem på og selv holde riflen, men som samtidig er fyldt 13 år, er der mulighed for at skyde stående m. buk uden albuerne i bordet.

Når du skyder denne stilling, kan du konkurrere på lige vilkår som de skytter, der skyder med jakke og rem. At skyde stående i buk uden albuer giver i sidste ende dog sjældent samme præcision, som når man skyder i jakke med rem.

Knælende (praktiseres som regel kun udenfor)

denne stilling er ikke for begyndere, og er både teknisk og fysisk krævende. Den knælende skydestilling åbner op for at deltage i endnu flere konkurrencer indenfor Dansk Skytte Union og ikke mindst ISSF, det vil sige Dansk Skytte Unions discipliner, men i udlandet.

Under Dansk Skytte Union skydes 3x20 (halvmatch) for kvinder og 3x60 (helmatch) for mænd, hvor de første 3x20 eller 60 er knælende, de næste er liggende m. rem og de sidste er stående. Dette er for de lidt mere erfarne skytter, der har været i gang i minimum et par år. Helmatchen kan du støde på til OL.

Siddende m. buk

Denne stilling er for dig med ekstremt mange skavanker. Må du ikke støtte på foden, eller har du vildt ondt i dine knæ? Så kan du muligvis få dispensation til at skyde siddende ved standpladsens bord. Stillingen er ikke anerkendt som almen disciplin, og der kan derfor ikke konkurreres i den, hvis ikke du har en lægeerklæring på, at du ikke kan skyde en anden stilling. Siddende med buk kan dog bruges hvis du for en tid er udfordret pga. en skade, eller hvis du fx sidder i kørestol. Skydebanerne i Holstebro Skytteforening er dog desværre ikke kørestolsvenlige.

Skydestillinger (pistol)

Tohåndsfatning m. pude

Denne skydestilling er for børne-skytter, dvs. børn under 13 år. Puden ligger under pistolen og giver støtte, så skytten ikke selv står med pistolen.

I Holstebro Skytteforening vil du sjældent se denne stilling, da bestyrelsen har den holdning, at hvis man vil skyde med pistol, skal man have en hvis form for ansvarsbevidsthed, og hos de fleste kommer denne efter den fysiske udvikling, så der ikke er nogen hjælp i at bruge pistolpuden mere.

Tohåndsfatning

Denne skydestilling vil oftest være den første du møder, hvis du er kommet for at skyde med kaliber 22 og opefter. Her står du med front mod skiven og holder begge hænder om pistolgrebet. På cal. 22 og op, er dette den stilling, som eftersigende skulle være nemmest at opnå god præcision i. Samtidig bruges begge arme, hvilket giver grundlag for en mere stabil stilling og mindre risiko for vrid i fx ryggen.

Enhåndsfatning m. front mod skiven

Denne stilling er lidt mere udfordrende end tohåndsfatningen, og ellers er der ikke den store forskel. Denne bruges oftest fra kaliber 22 og op.

Enhåndsfatning m. siden mod skiven

Denne stilling er mest set ved skytter, som skyder med luftpistoler (4,5 mm). Det er udfordrende, og kan i sær i starten kategoriseres som meget svært. Men bare rolig! Efter et par instruktioner og nogle træningsaftener er der god sandsynlighed for, at du også kan lære at ramme plet med en luftpistol.

Denne disciplin er desuden også at finde som OL-disciplin.

Og bare rolig! Hvad enten du vil skyde riffel, pistol eller begge dele, så hjælper vi dig med at finde din skydestilling!

Som tiden går, lærer du alt du har brug for at vide om bl.a. sigte, eftersigte, aftræk, vejrtrækning, nulpunkt, stillingsopbygning, bevare fokus/koncentration, spændingsregulering, kvajekage og ”ups, jeg skød fuldt hus-flødeboller”.